Supervisie

Supervisie is een actieve vorm van leren, gebaseerd op het functioneren van de supervisant of supervisanten in relatie tot bijvoorbeeld cliënten, collega’s en alles wat zich in een organisatie afspeelt: de organisatiecontext. In supervisie wordt er gesproken over concrete ervaringen en reflectie speelt hier een cruciale rol in. Daarmee is supervisie een vorm van ervaringsleren. Het leren door reflectie is feitelijk een re-organisatie of her-interpretering van ervaringen. Supervisie is een vervolgverhaal van minimaal 10 tot maximaal 15 afleveringen. Het leerproces strekt zich over de zittingen heen. Supervisie kan individueel, of in een groep van twee of drie personen gegeven worden. De kracht van een groep is dat de supervisanten ook met elkaar buiten de supervisie kunnen leren en daarmee een kleine leergroep kunnen vormen. In supervisie kennen we twee elementen of niveaus. Het eerste element betreft de supervisant als persoon. Over de vraag: wie ben ik ‘Zelf?’ Het tweede element betreft de supervisant als werker. Over: wat is mijn ‘Werk?’ Het supervisieproces bestaat uit de volgende fasen zoals deze benoemd zijn door van Kessel:

  1. De Kenweg: het waarnemen van de concrete ervaring door deze te expliciteren en te concretiseren. Hier vervolgens op te reflecteren, te problematiseren en -nieuw- inzicht te verwerven door dit te benoemen en te generaliseren.
  2. De Keuzeweg: actie wensen, actiemogelijkheden en actiekeuzen
  3. De Handelingsweg: actieplan en actie uitvoeren.

In fase twee en drie worden er nieuwe ervaringen opgedaan waar vervolgens weer op gereflecteerd kan worden. Hiermee spreken we dus over een circulair proces. De vraag om supervisie ontstaat vaak uit de wens om te leren. Jezelf als persoon beter te leren kennen én om, van daaruit, een betere professional te worden.

Starten met supervisie

Neem dan nu vrijblijvend contact op

Wat mijn klanten zeggen

“Ik heb John leren kennen als een zeer meelevende en empathische supervisor. Hij is niet bang om kritische vragen te stellen. ‘Wil jij daar niet over praten? Dan gaan we daar juist over praten.’ Hij pakt je niet aan met fluwelen handschoentjes en is op sommige momenten streng, maar op een manier die echt helpt. Hij lost je problemen niet op, hij zorgt er voor dat je dat zelf doet. John is creatief in de manier van begeleiden en maakt daar waar het passend is gebruik van een familie opstelling of een gesprek tijdens een wandeling door de natuur met zijn hond. Tijdens de wandeling gebruikt hij wat hij ziet om zich heen, in het gesprek waardoor je weer aan het denken wordt gezet.”

Margreet Kolbe

“John heeft als supervisor een unieke en authentieke stijl, vol onnavolgbare wendingen, menselijkheid en professionele interventies. Hierdoor wordt je stilgezet bij de diepere betekenis van jouw woorden, houding en (professioneel) gedrag. Vriendelijk doch beslist laat hij je gebieden betreden waar je iets te leren hebt. Als supervisant ervaar je de veilige bedding die nodig is om dit onbekende pad te gaan. Door de compassie van John durf je de ‘plek der moeite’ met hem te betreden en te onderzoeken. Het is een avontuurlijke reis om met John op pad te gaan naar de plaats waar de schoonheid ontdekt kan worden.”

Kees Neven

“John heeft mij in een supervisietraject begeleid. Ik heb grote waardering voor de integere en kundige wijze waarop wij het supervisietraject hebben doorlopen, waarbij hij steeds weer vanuit nieuwe gezichtspunten verdiepingen kon aanbrengen in de wijze waarop ik functioneer, zowel bedrijfsmatig als prive.”

Dick van Horssen

Neem contact met mij op

Binnen twee werkdagen een reactie

Ben je benieuwd of ik iets voor jou kan betekenen? Stuur mij dan een mailtje met je vraag. Dan reageer ik zo snel mogelijk -in principe binnen twee werkdagen- op je vraag.

Bedrijfsgegevens